Tõnis Vellama (1965) on Eesti Disainerite Liidu juhatuse liige, kes on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia tootedisaini erialal 1995. aastal. End täiendanud ning töötanud Taanis ning Norras. Esimene isikunäitus “LIGHT.THINGS” toimus 1992. aastal, sama pealkirja all kureerinud näituste sarja Riias, Helsingis ja Berliinis. Alates 2006. aastast 11 korda Disainiöö raames toimunud oksjonite korraldaja. 2018/2019 näituse projekti “KUU ja PUU” kuraator.
Stuudio SEOS Valgustus OÜ omanik ja disainer. Koostöös arhitektidega on valminud originaalseid valgusteid Eesti saatkondades, Estonia Teatris, Peterburi Jaani kirikus, hotellides ja eramutes. Valgustite erilahendused on jätkuvalt kirg ja väljakutse. Väikeseeria autorivalgustite tootmine kaubamärgi all SEOS. Valgustid “Fusion”, “Angel”, “Greta”, “Aero” ja “Bona Fide” on olnud aastate jooksul Eesti Disainiauhinna BRUNO nominendid. BRUNO Auhind Parima Elustiilitoote kategoorias tuli 2018. aastal vineerkohvriga “Alexander”.
1) Mis oli Sinu esimene päris töökoht? Kuidas leidsid tee disainini?
Esimene töökoht oli näituste kujundamise ja ehitamisega tegelevas ettevõttes. Alguses lihtsalt konstruktsioonide paigaldajana aga hiljem ka projekteerijana. Samal ajal õppisin õhtuses osakonnas disaini. Tartu Kunstikoolist sain väga hea baasi alla ja disaini suuna valik tundus väga loomulik. EKA (ERKI) õppimise käigus kasvas huvi just valgustite disaini vastu ja lõputöö oli välisvalgustite sari, mis ka reaalselt teostati.
2) Mis Sa täna teed? Millest enamasti Sinu päev koosneb?
Töö on õnneks vaheldusrikas, valgustite projekteerimine laua taga vaheldub prototüüpide valmistamise ja oma tootesarjade koostamisega. Või kui hinnapakkumiste tegemine ära tüütab, saab vahepeal midagi reaalselt kätega ära teha, lampe kokku panna.
3) Kas on mingisugune disainialane (või filosoofiline) n-ö baastekst, mida elutõena oma tegemistes alati meeles pead?
Disainerina peab mõtlema, et uute asjade tegemine on küll põnev aga maailmas on asju niigi ülearu. Kui midagi uut luua, siis peab see olema (või vähemalt püüdma olla) parem kui sarnase funktsiooniga asjad seni. Võib-olla sellepärast mulle meeldibki ka vanu valgusteid restaureerida. Kui miski on ilus ja tehniliselt toimiv, siis ei pea alati uut ostma.
4) Oleksin tahtnud olla …. disaini autor!
Ma ei oska mõelda, et just autor – aga on tooteid, mis minu jaoks on hea disaini sümbolid. See tähendab materjali kasutus, innovatsioon, funktsionaalsus ja ilu. Näiteks Thonet tool Nr. 14, loodud 1859, või Poul Henningseni PH 5, loodud 1958, mõlemad tootmises siiani.
5) Kellega eesti disaineritest tunduks Sulle põnev koostööd teha?
Disainerina on koostöö igapäevane osa minu tegevusest aga rohkem arhitektide ja inseneridega. Praegu käsil üks näituseprojekt “KUU ja PUU” kus vanema põlvkonna sisearhitektide – disanerite Taevo Gansi ja Mait Summataveti – valgustid. Ja ühe saunatarvikute projekti juurde kutsusin noored disainerid Oliver Kanniste ja Jaan Michelsoni. Ma usun, et sellistes koostööprojektides on kõigil midagi õppida.
6) Viimatine kultuurielamus?
Mis on kultuur? Disainivaldkond on ka kultuur ja selles plaanis oli minu jaoks oluline sündmus, et Lutheri / Isokoni näitus jõudis EDL vahendusel Tallinnasse, Soolalao galeriisse.
Osa Disainiöö festivalist kolis koos Human Cities projekti partneritega kaheks päevaks Souli disainifestivalile Seoul Design Cloud. Festival, mis peeti Zaha Hadidi disainitud UFO-laadses hoones, kattus muuhulgas ka kahe Korea riigi …
JALATSINÄITUS: Kota—puutallaga sandaalNäitusel on eksponeeritud Eesti Kunstiakadeemia Aksessuaari ja köite osakonna sügissemestri nädalases meistriklassis “Kota—puutallaga sandaal” tudengite teostatud jalanõud. Eksponeeritud unikaalsete jalatsite pealsed on valmistatud taaskasutatud tekstiilidest ja tööstuslikest jääk- …
UUP nagu nimigi väikse vimkaga ütleb – armastab materjalidest enim puitu ja pisikese kiiksuga disaini. Veel meeldib meile laserlõigatud metall ja biolagunev plastik. Proovime siis omade teadmistega leida kõigi nende …
Armsad sõbrad Viljandimaal! Pange ennast valmis, tuleme Teie disaininälga kustutama. Meid leiab juba homme naistepäevale pühentatud ürituselt kell 12:00-16:00 UKU keskusest. Esintatud on: Stella Soomlais, Monika Järg, Andres Labi, Veiko …
Loomemajandus – hukule määratud? Eesti disainiettevõtete ja -organisatsioonide ühine pöördumine Eesti Vabariigi valitsuse koroonaviirusega tegelevale kriisikomisjonile. Ühe päevaga kogunes allkirju üle 300. NB! Palume hiljemalt 19. märtsiks kella 23.59-ks täita kahjude …
Meet the Designer: Tõnis Vellama
Vastab Tõnis Vellama
Tõnis Vellama (1965) on Eesti Disainerite Liidu juhatuse liige, kes on lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia tootedisaini erialal 1995. aastal. End täiendanud ning töötanud Taanis ning Norras. Esimene isikunäitus “LIGHT.THINGS” toimus 1992. aastal, sama pealkirja all kureerinud näituste sarja Riias, Helsingis ja Berliinis. Alates 2006. aastast 11 korda Disainiöö raames toimunud oksjonite korraldaja. 2018/2019 näituse projekti “KUU ja PUU” kuraator.
Stuudio SEOS Valgustus OÜ omanik ja disainer. Koostöös arhitektidega on valminud originaalseid valgusteid Eesti saatkondades, Estonia Teatris, Peterburi Jaani kirikus, hotellides ja eramutes. Valgustite erilahendused on jätkuvalt kirg ja väljakutse. Väikeseeria autorivalgustite tootmine kaubamärgi all SEOS. Valgustid “Fusion”, “Angel”, “Greta”, “Aero” ja “Bona Fide” on olnud aastate jooksul Eesti Disainiauhinna BRUNO nominendid. BRUNO Auhind Parima Elustiilitoote kategoorias tuli 2018. aastal vineerkohvriga “Alexander”.
1) Mis oli Sinu esimene päris töökoht? Kuidas leidsid tee disainini?
Esimene töökoht oli näituste kujundamise ja ehitamisega tegelevas ettevõttes. Alguses lihtsalt konstruktsioonide paigaldajana aga hiljem ka projekteerijana. Samal ajal õppisin õhtuses osakonnas disaini. Tartu Kunstikoolist sain väga hea baasi alla ja disaini suuna valik tundus väga loomulik. EKA (ERKI) õppimise käigus kasvas huvi just valgustite disaini vastu ja lõputöö oli välisvalgustite sari, mis ka reaalselt teostati.
2) Mis Sa täna teed? Millest enamasti Sinu päev koosneb?
Töö on õnneks vaheldusrikas, valgustite projekteerimine laua taga vaheldub prototüüpide valmistamise ja oma tootesarjade koostamisega. Või kui hinnapakkumiste tegemine ära tüütab, saab vahepeal midagi reaalselt kätega ära teha, lampe kokku panna.
3) Kas on mingisugune disainialane (või filosoofiline) n-ö baastekst, mida elutõena oma tegemistes alati meeles pead?
Disainerina peab mõtlema, et uute asjade tegemine on küll põnev aga maailmas on asju niigi ülearu. Kui midagi uut luua, siis peab see olema (või vähemalt püüdma olla) parem kui sarnase funktsiooniga asjad seni. Võib-olla sellepärast mulle meeldibki ka vanu valgusteid restaureerida. Kui miski on ilus ja tehniliselt toimiv, siis ei pea alati uut ostma.
4) Oleksin tahtnud olla …. disaini autor!
Ma ei oska mõelda, et just autor – aga on tooteid, mis minu jaoks on hea disaini sümbolid. See tähendab materjali kasutus, innovatsioon, funktsionaalsus ja ilu. Näiteks Thonet tool Nr. 14, loodud 1859, või Poul Henningseni PH 5, loodud 1958, mõlemad tootmises siiani.
5) Kellega eesti disaineritest tunduks Sulle põnev koostööd teha?
Disainerina on koostöö igapäevane osa minu tegevusest aga rohkem arhitektide ja inseneridega. Praegu käsil üks näituseprojekt “KUU ja PUU” kus vanema põlvkonna sisearhitektide – disanerite Taevo Gansi ja Mait Summataveti – valgustid. Ja ühe saunatarvikute projekti juurde kutsusin noored disainerid Oliver Kanniste ja Jaan Michelsoni. Ma usun, et sellistes koostööprojektides on kõigil midagi õppida.
6) Viimatine kultuurielamus?
Mis on kultuur? Disainivaldkond on ka kultuur ja selles plaanis oli minu jaoks oluline sündmus, et Lutheri / Isokoni näitus jõudis EDL vahendusel Tallinnasse, Soolalao galeriisse.
Related Posts
Disainiöö festival väisas Souli
Osa Disainiöö festivalist kolis koos Human Cities projekti partneritega kaheks päevaks Souli disainifestivalile Seoul Design Cloud. Festival, mis peeti Zaha Hadidi disainitud UFO-laadses hoones, kattus muuhulgas ka kahe Korea riigi …
JALATSINÄITUS: Kota—puutallaga sandaal @ Estonian Design House+
JALATSINÄITUS: Kota—puutallaga sandaalNäitusel on eksponeeritud Eesti Kunstiakadeemia Aksessuaari ja köite osakonna sügissemestri nädalases meistriklassis “Kota—puutallaga sandaal” tudengite teostatud jalanõud. Eksponeeritud unikaalsete jalatsite pealsed on valmistatud taaskasutatud tekstiilidest ja tööstuslikest jääk- …
Meet the Designer: UUP design
UUP nagu nimigi väikse vimkaga ütleb – armastab materjalidest enim puitu ja pisikese kiiksuga disaini. Veel meeldib meile laserlõigatud metall ja biolagunev plastik. Proovime siis omade teadmistega leida kõigi nende …
Eesti disain sõidab Viljandisse!
Armsad sõbrad Viljandimaal! Pange ennast valmis, tuleme Teie disaininälga kustutama. Meid leiab juba homme naistepäevale pühentatud ürituselt kell 12:00-16:00 UKU keskusest. Esintatud on: Stella Soomlais, Monika Järg, Andres Labi, Veiko …
312 Eesti disainiettevõtte ühine pöördumine EV kriisikomisjoni poole!
Loomemajandus – hukule määratud? Eesti disainiettevõtete ja -organisatsioonide ühine pöördumine Eesti Vabariigi valitsuse koroonaviirusega tegelevale kriisikomisjonile. Ühe päevaga kogunes allkirju üle 300. NB! Palume hiljemalt 19. märtsiks kella 23.59-ks täita kahjude …